Vanliga frågor

Hur mycket kostar frakten?

Kostnaden varierar beroende på storleken av ordern samt valt leveranssätt. Du ser den faktiska kostnaden i kassan efter du har valt leveranssätt. För ordrar över 500kr inom Sverige erbjuder vi fri frakt via ombud. För ordrar utanför Sverige varierar gränsen för fri frakt beroende på land. Du ser gränsen när du går till kassan.

Under/överextrudering (för tunna eller för tjocka lager)

Öka eller minsak extrusion multiplier/flow

Kloggat munstycke (ingen plast kommer ut)

Testa först att höja temperaturen rejält och försök trycka igenom en bit filament. Funkar inte detta så hitta något som har lägre diameter än munstycket och är hårdare än materialet i munstycket, t. ex. en tunn nål eller gitarrsträng och försök rensa ur det uppvärmda munstycket med den. Funkar inte detta heller återstår bara att montera av munstycket och rensa det med exempelvis en tändare. Akta fingrarna bara!

Förstalagersproblem (utskriften lossnar från plattan)

Det vanligaste problemet är att plattan inte är korrekt levlad för materialet i fråga, eller att plattan inte är rengjord ordentligt. Följ printerns leveling-instruktioner samt rengör plattan med isopropanol eller motsvarande för att ta bort denna faktor. Nästa faktor att undersöka är temperaturen på plattan. Ofta kan det hjälpa att höja tempen ett eller ett par steg i intervall om 5 grader, då plattan inte alltid ger den faktiska värmen man ställt in i slicern. Därefter kan man experimentera med flottar (rafts) eller brims för att öka fästytan. Om inget av ovanstående hjälper återstår bara att manipulera själva ytan på plattan, antingen med hjälp av lim eller hårspray, eller helt enkelt fästa på en PEI-skiva eller en BuildTak.

Hur blir jag återförsäljare?

Kontakta oss på sales@addnorth.com så återkopplar vi inom kort.

Är där några extra kostnader exempelvis förtullning?

Kunder utanför EU kan i vissa fall bli debiterad införtullning och importkostnader. Dessa kostnader är inte inkluderade i fraktkostnaden. Kontrollera med ditt lokala skattekontor för att beräkna dessa kostnader. Undantaget dessa så tillkommer inga extra kostnader.

Trådiga utskrifter (Oozing)

Detta beror på att plast lämnar munstycket under s.k. travel moves, när munstycket förflyttas från en del av utskriften till en annan. Detta motverkas genom att öka retraction distance och retraction speed i slicern. Om man vill kan man även experimentera med coasting om man tycker att retraction inte är effektivt nog. Det som händer då är att extrudern slutar mata filament den angivna distansen i slutfasen av ett lager.

Jag har inte fått något försändelseid för min order

Så fort vi packat din order och DHL har hämtat upp paketet skickar vi ut ett mail med försändelseid för din order. Vissa mailtjänster kan markera mailet som spam. Var vänlig kolla spamfiltret och ifall den inte finns där kontakta oss så hjälper vi dig.

När skickar ni min order?

Vi skickar ut ordrar varje arbetsdag. Ordrar som läggs innan kl 10:00 skickas ut samma dag. Notera att vi inte skickar ut på svenska helgdagar. Om du behöver expressleverans, kontakta oss på sales@addnorth.com.

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden varierar med leveranssätt. Paketet skickas inom 24h och brukar normalt levereras inom 1 dag men kan i vissa delar av landet ta upp till 3 dagar. För försändelser utomlands kan även förseningar uppstå i export/import processen.

Behöver jag betala moms?

Alla ordrar inom Sverige inkluderar 25% svensk moms. Vi applicerar 25% svensk moms för konsumenter i EU. För B2B inom EU med ett korrekt angivet momsregistreringsnummer så appliceras ingen moms utan omvänd momsskyldighet tillämpas. Kunder utanför EU är undantagna svensk moms. Notera att du i dessa fall kan bli debiterad införtullning och importkostnader. Dessa kostnader är inte inkluderade i fraktkostnaden. Kontrollera med ditt lokala skattekontor för att beräkna dessa kostnader.

Lagerseparation (lagren håller ej ihop)

Minska lagerhöjd och öka printertemp

Jag har problem med er hemsida

Vi arbetar hårt med att göra sidan felfri men tyvärr kommer det alltid finnas en del buggar. Hjälp oss lösa detta och skicka ett mail med ditt problem till support@addnorth.com. Skicka oss även förslag på förbättringar. Det uppskattar vi väldigt mycket!

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

Vi accepterar betalning med alla större kredit- och debitkort. För våra svenska kunder accepterar vi även Swish-betalningar. Svenska företag kan välja att betala med faktura med förbehåll för vårt godkännande.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse skickad

Vi skickar ut en orderbekräftelse senast 1 minut efter order. Vissa mailtjänster kan markera mailet som spam. Var vänlig kolla spamfiltret och ifall den inte finns där kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur följer jag er bäst och får de senaste nyheterna?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev (längst ned på sidan). Vi är selektiva i våra utskick och kommer inte spama dig. Du kan även följa oss på Facebook / Instagram för att se våra senaste tillskott och nyheter.

Topplagerproblem (hål på ytan)

Öka antalet solid top layers, höj graden av infill och öka extrusion multiplier/flow.